Yota Ioannidou

Restage Radio_A

The project Restage Radio_A focuses on the collection of evidence through stories and archival material from the broadcasts of radio station ‘Solidarity’, in order to recreate a broadcast.
The radio “Solidarity” was created by the redundant staff of Piraiki-Patraiki during the occupation of the factory in Patras in 1990, where it became a center of resistance against mass layoffs and reduction plans. The whole action of those workers is connected with the movement of problematics (companies).
The project aims at accumulating evidence concerning the action of the then radio station, an action that could be described as a creation of a counter-public, but also how this recent local history is associated with the current social, economic and political affairs.
As Arjun Appadurai (socio-anthropologist) states “we should begin to see all documentation is intervention, and all archiving as part of some sort of collective project. Rather than being the tomb of the trace, the archive is more frequently the product of the anticipation of collective memory.Thus the archive is itself an aspiration rather than a recollection. This deep function of the archive has been obscured by that officializing mentality, closely connected to the governmentalities of the nation-state, which rests on the seeing the archive as the tomb of the accidental trace, rather than as the material site of the collective will to remember”.
The project Restage Radio_A will develop in two phases:a) The collection of data-items (stories, audio-visual material) for the purpose of self-archiving, which has a growing relation with the very questionable nature of the organization of files and concequently the mirrorring effect/manipulation of memory and history.b) The reconstruction of one radio program, resulted from the collected evidence, in order to construct a new reading of the events of 1990 compared with the current reality and finally to re-intervent a new in the public sphere.

1 Arjun Appadurai, “Archive and Aspiration” in Information is alive, Joke Brouwer and Arjen Mulder (Editors), Rotterdam: V2_Publishing/NAI Publishers, 2003

Restage Radio_A
Το project Restage Radio_A επικεντρώνεται στη συλλογή τεκμηρίων μέσα από αφηγήσεις και αρχειακό υλικό από τις εκπομπές του ράδιο “Αλληλεγγύη” με στόχο την αναδημιουργία μίας εκπομπής.
Το ράδιο “Αλληλεγγύη” δημιουργήθηκε από απολυμένους της Πειραϊκής Πατραϊκής στην κατάληψη του εργοστασίου στην Πάτρα το 1990, όπου ήταν ένα κέντρο αντίστασης ενάντια στις μαζικές απολύσεις και τα σχέδια συρρίκνωσης. Η όλη δράση των τότε εργαζομένων συνδέεται με το κίνημα των προβληματικών (εταιριών).
Το project Restage Radio_A αρχικά στοχεύει στη συσσώρευση τεκμηρίων που αφορούν στη δράση του τότε ραδιοφωνικού σταθμού, μια δράση που θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί ως η δημιουργία μιας αντιδημόσιας σφαίρας (counter-public), αλλά και στο πως όλη αυτή η πρόσφατη τοπική –κυρίως- ιστορία συνδέεται με το τρέχον κοινωνικό, οικονομικό και πολιτικό γίγνεσθαι.
Όπως αναφέρει και ο Arjun Appadurai (κοινωνικός ανθρωπολόγος  «Το αρχείο ως σκόπιμο έργο βασίζεται στην αναγνώριση ότι όλα τα έγγραφα τεκμηρίωσης είναι μια μορφή παρέμβασης, και για το λόγο αυτό η τεκμηρίωση δεν προηγείται της παρέμβασης αλλά είναι το πρώτο της βήμα. Αυτό επίσης σημαίνει ότι τα αρχεία δεν αφορούν μόνο στη μνήμη (το ίχνος ή την εγγραφή), αλλά αφορούν στο έργο της φαντασίας, σε ένα είδος κοινωνικού project. Τα projects αυτά φαίνεται, για ένα διάστημα, να έχουν καταστεί σε μεγάλο βαθμό γραφειοκρατικά όργανα στα χέρια του κράτους, αλλά σήμερα μας θυμίζουν για άλλη μια φορά ότι το αρχείο είναι ένα καθημερινό εργαλείο».1
Το project Restage Radio_A θα αναπτυχθεί σε δύο κατευθύνσεις:
α) Την συλλογή στοιχείων-τεκμηρίων (αφηγήσεις, οπτικό-ηχητικό υλικό) με στόχο την αυτο-αρχειοθέτηση που έχει όλο και μεγαλύτερη σχέση με την αμφισβήτηση του τρόπου οργάνωσης των αρχείων και συνεπώς του αντικατοπτρισμού-χειρισμού της μνήμης και της ιστορίας.
β) Την ανακατασκευή-ανασυγκρότηση μιας εκπομπής που θα προκύψει από τα τεκμήρια ώστε να συγκροτηθεί μία νέα ανάγνωση των γεγονότων του 1990 σε σχέση με την τρέχουσα πραγματικότητα και τελικά μία παρέμβαση εκ νέου στη δημόσια σφαίρα.

1 Arjun Appadurai, “Archive and Aspiration” in Information is alive, Joke Brouwer and Arjen Mulder (Editors), Rotterdam: V2_Publishing/NAI Publishers, 2003

Advertisements


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


About

Archive Public
A research art project.

Within the flexible limits of archival art today, Archive Public practices archival art as intervention in public space, questioning the dominant hegemony and allowing for possibilities of solidarity actions. It aspires to the creation of a broader productive collaboration network triggered by two theoretical research assumptions and an open body of works which tries out archival interventions in conflicting urban situations, in Patras and other european cities.

The first phase of the work developed theoretical propositions and art projects in Patras, Greece. It was realized with the support of the C. Carathéodory research program at the University of Patras. An edited volume, Archive Public. Performing Archives in Public Art. Τοpical Interpositions, documents this first phase of the project, and is available from Cube Art Editions.

The book includes theoretical hypotheses on archival practice in contemporary art, art works that were specifically created for the project, as well as an anthology of essays by contemporary thinkers who elaborate on particular issues of the archive in relation to the public sphere and theories of democracy, the notions of institution and instituting practice, interventions in the shifting urban condition, the philosophy and archaeology of media as well as the global flows of migration and media. Interventions focus on the urban and social condition of Patras, as it is influenced by a translocal dynamics which produces interrelations with other localities.

Participating artists: Yota Ioannidou, Maria Konti, Gregorios Pharmakis, Lina Theodorou, Stefanos Tsivopoulos, Vangelis Vlahos and Nayia Yiakoumaki.
Texts by Arjun Appadurai, Ioannis Chorianopoulos, Wolfgang Ernst, Boris Groys, Elpida Karaba, Panos Kouros, Oliver Marchart, Gerald Raunig and Saskia Sassen.

///////////////////
This multiuser weblog has been set as a working, exhibition and archival platform for the participants, to actuate different forms of collaboration. We plan to bring together theoreticians and practitioners from different cities and localities who are working on similar issues of archiving and intervention in the public sphere. We are seeking projects and theoretical works relevant to the Archive Public topics, as well as feedback texts responding to the art projects as they develop.

To submit a text or a project, please write at archivepublic{at}upatras{dot}gr

Panos Kouros-Elpida Karaba


%d bloggers like this: